Medverkande Maskeradbalen

Regi: Oskar Webrell
Information och CV finns här

Scenografi och kostym: Maja Döbling
Maja Döbling jobbar som scenograf och kostymdesigner. Hon tog nyligen examen i scenografi vid Stockholms Dramatiska Högskola och har tidigare studerat på Royal Academy of Dramatic Art och London College of Fashion. Maja har bland annat jobbat som scenograf på Uppsala Stadsteater, Regionteatern Blekinge & Kronoberg, Byteatern Kalmar Länsteater, Teater Playhouse och med olika fria grupper i London och i Stockholm. Hon har även jobbat i andra funktioner som t.ex. rekvisitör och scenografiassistent på Kungliga Operan, Drottningholms Slottsteater, Confidencen och Kilen (Stockholms Stadsteater).

Musikalisk ledare/Pianist: Nigar Dadascheva
Nigar Dadascheva är född och uppvuxen i Baku, Azerbajdzjan, i en musikalisk familj. Hon började spela piano vid fem års åldern och två år senare borjade hon vid en specialinriktad musikskola uppkallad efter Bül-Bül. Under studieåren deltog hon vid flera musiktävlingar där hon erhöll olika priser. Efter att ha flyttad till Sverige fortsatt Nigar sin studier först vid Vadstena Folkhögskolans musiklinje och därefter på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hon gick kandidatprogram i pianosolo/ kammarmusik för Stefan Bojsten och sedan Masterprogram i Vocal Coach. Nigar erhöll Kungliga Musikaliska Akademiens ackompanjemangsstipendie med följande turnéer runt USA och Sverige. Nigar är verksam som pianist, ackompanjatör och operarepetitör. Hon har bl jobbat i operauppsättningar på Vadstena Akademien, Norrlandsoperan och Folkoperan.

Riccardo: Thomas Bärlin
Thomas har efter 2 års privata teaterstudier och 2 års sångstudier på Kulturama samt enstaka kurser i musikdramatik på Operahögskolan i Stockholm och Musikhögskolan i Örebro studerat vidare för sångpedagog Mattias Danielsson-Lindquist i Stockholm och Timothy Richards i Berlin. 1992–1996 medverkade Thomas som kör och lärjunge i Dagny Kronlunds uppsättning av Jesus Christ Superstar som spelades i Stockholm under vattenfestivalen. 2011 var Thomas både sångare och skådespelare i Martin Paretos pjäs Kyssen på Folkteatern i Gävleborg. 2014 Medverkade Thomas som Roberto Devereux och Liecester i Con Operas uppsättning Tudior Blood. Thomas har sjungit på Opera på Skäret under de sex senaste säsongerna där han har sjungit i kören och gjort rollen som Giuseppe i la Traviata 2015, Registratorn i Madama Butterfly 2017, Cover för Greve Lerma i Don Carlo 2018 och nu senast Erste geharnister Mann i 2019 års uppsättning av Trollflöjten. Hos Opera Tättinpå har Thomas tidigare gjort Canio i Pajazzo 2017.

Amelia: Ingrid Sandén
Ingrid,som debuterar i rollen som Amelia, började sin sångliga bana i Norrköpings musikklasser och på Musikgymnasiet De Geer i Norrköping. Efter gymnasiet följde studier vid Birka folkhögskola i Jämtland och Musikhögskolan Ingesund i Värmland. Efter utbildningstiden har Ingrid studerat sång för Erland Hagegård och Anita Soldh. Tidigare har Ingrid medverkat i Wagners opera Den flygande holländaren, Verdis Don Carlo och Mozarts Trollflöjten vid Opera på Skäret i Kopparberg samt The Greek Passion av Bohuslav Matinu på Wermland Opera. Utöver opera har Ingrid även varit solist i sakrala verk och gjort flertalet egna konsertprogram i kyrkor.

Renato: Tord Wallström
Debuterade på Kungliga Operan i Stockholm Figaro i Rossinis Barberaren i Sevilla, och var fast engagerad där 1988 – 2008. Gjorde även gästspel i Beijing, Savonlinna, Det Kongelige i Köpenhavn, Finlands nationalopera, Tallin, Teatern i Dresden och Bolsjojteatern i Moskva, förutom turnéer i Sverige med Operan och Riksteatern. Var innan dess även engagerad vid Drottningholms Slottsteater, Folkoperan, Stora Teatern i Göteborg, och under några år vid Teatrarna i Gelsenkirchen och Essen i Tyskland, med gästspel bla i Bonn, Saarbrucken, Aachen, Wiesbaden, Mannheim, Heidenheim, Volksoper i Berlin, och i Linz i Österrike. Roller: Telramund i Lohengrin, Klingsor i Parsifal, Wotan i Rhenguldet, Mandryka i Arabella, Jochanaan i Salome, Scarpia i Tosca, Jago i Othello m.fl. Studier Operastudio 67, Musikhögskolans solosång, Operahögskolan Stockholm. Sångstudier för Gino Bechi, Florens, Anna Sims London.

Oscar: Barbro Ögren
Barbro har studerat solosång på Uppsala universitet, solosång på Gotland Music Academy, Barockinterpretation Piteå Musikhögskola, sång och interpretation på Accademia del Opera Rimini och Solosång på University of Oregon. I Opera Tättinpås produktion Figaros Bröllop spelade Barbro Susanna i Stockholm och på turné till Steninge Slott och Regina Teatern i Uppsala 2013/2014/2015 och Nedda i Pajazzo 2017. I Scensångarna har Barbro gjort rollerna Zerlina i Don Giovanni 2007 och 2012, Cherubino i Figaros Bröllop 2008/2009, Musetta i La Bohème 2010/2011 och Oskar i Maskeradbalen 2015/2016. Hon har även utvecklat och framfört konsertprogrammet Mobergs Kristina och sjungit solokonserter i Sätuna och Ullånger kyrka och medverkat i Opera på Skärets kör. Barbro studerar för sångpedagog Iwa Sörenson.

Ulrica: Liza Sjöström
Liza har gått i AF och sedan dess sjungit i ett flertal olika körer. Tar regelbundet sånglektioner, sedan några år tillbaka för Agneta Hagerman. Solistuppdrag i bl a Lobgesang och Paulus av Mendelsson., Stabat Mater av Palestrina mm. Har även medverkat i 3 säsonger på Opera på Skäret samt i Opera Tättinpås uppsättning av Pajazzo.

Samuel: Ulrik de Geer

Tom: Martin Hillberg
Martin har gått på Nordiska Musikgymnasiet där han studerade för sångpedagog Maria Höglind. Därefter gick han två år klassisk sång på birkagårdens folkhögskola och sen Stockholm Operastudio där han sjungit roller som Sarastro i Trollflöjten, Publio i Titus Mildhet och Gremin i Eugen Onegin. Han studerar för Robert Hyman.

Jurist: Elisabet Wallström
Debuterade som Amor i Glucks Orfeus och Euridike, Malmö stadsteater. Engagemang; Folkoperan, Riksteatern, Stockholms operettensemble, fast engagerad vid Teatern i Oberhausen Tyskland, med gästspel i Münster, Nürnberg, Alte Oper Frankfurt, Ettlingen, Heidenheim, Nürnberg mfl. Roller: Madame Butterfly, Gilda i Rigoletto, Adele i Läderlappen, Zerlina i Don Giovanni, Desdemona i Othello, Sieglinde i Valkyrian, Liu i Turandot, Zerbinetta i Ariadne på Naxos m fl, TV-inspeln: Skådespelerskan som kom till himmelen. Studier; Operahögskolan Stockholm, Sångstudier för Hjördis Schymberg, Gino Bechi Florens och Anna Sims i London.

Silvano: Jan Hillberg
Jan Hillberg har sjungit bas i ett flertal körer under 40 år. Var under studietiden engagerad i ett flertal studentspex och fortsatte efter det med några egenproducerade revyer och även ett par amatöroperauppsättningar. Har på senare år dragits än mer mot klassisk sång och opera, och har under två somrar deltagit i kören på Opera på Skäret. När arbetet tillåter försöker jag hinna med att sjunga i en fristående kammarkör, Plica Vocalis. Jag tycker också mycket om att sjunga i mindre ensembler, och har sedan drygt tio år utgjort en sjättedel i Vokalgruppen Aoide.

Amelias betjänt: Louisa Wallström

Kör:

Görel Breitholtz
Görel har sjungit i olika körer och under åren medverkat i olika körproduktioner och är f.n. medlem i St. Gertruds Kantorei, Tyska kyrkan. Har regelbundet tagit sånglektioner och de senaste åren studerat solosång för Susann Végh, solist på Kungliga Operan. Har deltagit kurser (utöver sånglektioner), för Susann Végh, och Carina Åkerlind-Söder, Mattias Danielsson, Ulrika Törnros (på Educación Musical Ulrika, S.L.U. i Las Palmas) och Hanna Schröder.  Har också deltagit i en av Operahögskolans kurser i operakörinterpretation. Har senast under 2016 medverkat i produktionen Vita lögner med Opera Giraff (Olympiateatern) och 2017 i Leoncavallos Pajazzo med Opera Tätt inpå (Olympiateatern).

Jan Hillberg

Liza Sjöström

Elisabet Wallström

Louisa Wallström