Konstnärligt team

Regissör: Fredrik af Klint
Fredrik betraktas för tillfället som en zwischen fach-sångare dvs han är verksam både som baryton och tenor. Sin debut som tenor gjorde Fredrik på Folkoperan som Faust i Faust Förvandlingen våren 2011.

Fredrik har utbildat sig vid Operastudio 67, Kungliga Musik Högskolan i Stockholm och fortbildningen på Operahögskolan i Stockholm. Han har bl.a. varit solist på Drottningholms slottsteater, Norrlandsoperan, Stockholms stadshus, Folkoperan, Läckö Slott, Wermlandopera samt SVT och Sveriges radio.

Som baryton har Fredrik bl.a. gjort roller som Silvio i Pajazzo, Figaro i Barberaren i Seviglia, Ernesto i Livet på Månen, Greven i Figaros Bröllop, Eleni i Shit också och Papageno i Trollflöjten.

På senare år har han alltmer tagit sig an tenorroller. Här har vi sett honom dyka upp som Remendado i Carmen, Kaj i Snödrottningen, Bardolfo i Falstaff, Don Basilio/Don Curzio/Jaquino i Trilogin, Borsa i Rigoletto samt nu senast på kärt återbesök till Norrlandsoperan Jack O’Brien och Tobby Higgins i Mahagonny.

Fredrik frilansar även som romans och konsertsångare där han bl.a. sjungit The Four Seasons, Förklädd Gud, Faurés requiem, men även nyskrivna verk så som Björnen och Fiolspelaren och Karl-Bertil i Karl-Bertil Jonssons julafton samt Det Går An på Läckö Slott.

Fredrik var med i begynnelsen och medverkar fortfarande i Operaimprovisatörerna. En grupp som plockar teman från publiken och sedan skapar en opera i stunden. Operaimprovisatörerna har skördat stora framgångar den senaste tiden och dyker upp lite runt om i Sverige.

Han har varit finalist i Wilhelm Stenhammar International Music Competition och blivit inbjuden till Kairo. Han har erhållit stipendier från Académie Européene de Musique d’Aix-en-Provence, Britten-Pears Young Artist Programme, Hugo Alfvén, Musikaliska Akademien, Byggnads m.m.

Som regissör är Fredrik dock än så länge ganska orenommérad. Han har drivit och skapat en kortare föreställning för barn på Folkoperan och för Operaimprovisatörerna har han dels agerat regissör i deras senaste satsning som heter Gravity of Life dels skrivit en barnföreställning som heter Imse Vimse Mozart. Pajazzo blir Fredriks första större verk som han regisserar och det är med skräckblandad förtjusning han ger sig ut på detta äventyr.

SONY DSC

Fotograf: Louisa Wallström

Musikalisk instudering och pianist våren 2017: Nigar Dadascheva
Nigar Dadascheva kommer ursprungligen från Baku, Azerbajdzjan. Hon började spela piano vid 5-års ålder och två år senare började hon studera vid en speciell inriktad musikskola uppkallad efter Bül-Bül. Under studieåren deltog hon vid flera musiktävlingar där hon erhöll olika priser.

Efter att ha flyttat till Sverige fortsatt Nigar studera först vid Vadstena Folkhögskolas musiklinje och därefter vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hon gick Kandidatprogram i pianosolo/kammarmusik och sedan Masterprogram i Vokal Coach.

2012 fick Nigar Kungliga Akademiens ackompanjatörsstipendiet vilket innebär turnéer runt USA och Sverige.

Nigar är verksam som pianist, kammarmusiker och operarepetitör. Hon har bl a jobbat med operaensembler ”Opera tättinpå” (”Figaros bröllop” av W.A. Mozart) och ”Scensångarna” ( ”Un ballo in maschera” av G. Verdi).

Hon har också jobbat med Vadstena Akademiens operauppsättningar ”Silverskeppet” av J. Kraus, ”Son of Heaven” av M. Osada, och på Norrlandsoperan med föreställningar ”Den listiga lilla räven” av L. Janacek och ” Staden Mahagonnys uppgång och fall” av K. Weill.

Kostym: Anna Kjellsdotter
Anna Kjellsdotter är utbildad skräddare och tillskärare med specialintresse för historiska kostym och har studerat operaanalys på stockholms universitet. hon arbetar på Kungliga operan i Syockholm och har precis avslutat ett jobb som kostymchef i Hongkong.

Anna har bl a. gjort kostym till Enrico di Borgonga på Vadstena akademien, Lemire och Azor , Dido och Eaneas samt #JAG på kungliga operan, Cosi fan tutte på  Confidancen, il barbari di Sevilla , La Traviata samt Den flygande holländaren på opera på skäret, Beatrice och Benedict på Läckö slott. Shakespeare – more than words- SVT

Scenografi: Fredrik af Klint och Thomas Bärlin

Ljusdesign: Martin Hamberg
Martin Hamberg har examen i Teaterteknik från Sockholms Dramatiska Högskola. Tidigare erfarenheter av ljus, scenteknik och scenografi är t ex Kolhusteatern i Hälleforsnäs uppsättningar av Djungelboken, Alexander Mörk-Eidems version och Allt eller inget (The full Monty). På Vadstena Akademien arbetade han som ljustekniker vid uppsättningen Star Crossed Lovers på Vadstena Slott 2010. Samma år arbetade han som ljud- ljustekniker på Klara soppteater. Martin har även haft uppdrag som ljusdesigner för Ronja Rövardotter på Rival och Pippi Långstrump firar jul på Intiman. För fria operagrupper har han varit ansvarig ljusdesigner för Opera Tättinpå, Scensångarna och Opera Vega. Under de senaste åren har han arbetat med ljus och konstruktion av ljus för Rhenguldet på Dalhalla, arbetat med ljusdesign för Kristina från Duvemåla, American Idiot och Fantomen på operan.

Maskör och Peruk: Cecilia Blomqvist

Utbildad makeupartist Intenational Makeup Center 1996. Utbildad Maskör Stockholms Folkhögskola 2003. Makansvarig på Phantasia Teater, Mask & Perukdesign på Göteborgsoperan, Maskansvarig på OperaVox och Opera Pelago. Cecilia är även Makeupartist och Counter Manager för Bobbi Brown.

Dockmakare och Dockinstruktör: Augusto Cabrera

Attributmakare: Henrik Vestin, som tillverkat Tukanen.
Henrik är frilansande attributmakare utbildad på Nordiska Scenografiskolan i Skellefteå. Han har ett brinnande intresse för dockor och andra föremål som kommer till liv med mekanisk rörelse. Nyligen har Henrik varit med vid konstruktionen av de tekniska detaljerna till utställningen ”… and it’s gone!” på scenkonstmuseet. Han arbetade innan det på Norrlandsoperan i uppsättningen ”Staden Mahagonnys uppgång och fall”. Henriks skapelser kan bland annat ses på Witchworld i Almere, Holland, och i ”Skammarens Datter” på Östre Gasvaerk Teater Köpenhamn.